第5回明るすぎる劇団・東州定期公演
演劇ぶっく 2014年12月号に掲載されました
クリックで拡大できます。
2014年10月20日 スポーツ報知
2014年10月16日 東京スポーツ
「明るすぎる劇団・東州」に初代タイガー、サスケ、西村ら伝説のレスラーも参戦
戸渡阿見(ととあみ)団長こと深見東州が率いる「明るすぎる劇団・東州」の定期公演が先日、東京都渋谷区の新国立劇場で2日間にわたって行われ、深見自らが書き下ろした4つの演目が披露された。新作として初上演の「アレー人」では舞台上に本物のリングが登場し、プロレス界の生ける伝説たちがサプライズ出演するなど大盛り上がり。2日間で2000人超満員の観客は終始“笑いあり、感動あり”のステージを楽しんだ。
開演を知らせる暗転から幕が上がると、衝撃的な光景が目に飛び込んできた。オープニングとなる「黄金伝説~清拭篇」のステージには、頭上に2つの“タマ”をつけた全身金色の男が立っていた。
実は奇妙な姿の男は、交通事故で意識不明となった元暴走族のキンタマ。病室でナースが行う清拭や医師の診察に対する感情をダンスで表現する。
失笑とも嘲笑とも取れる「クスクス…」という声に追い打ちをかけたのが、次々と姿を現す出演者のビジュアルだ。金色の衣装をまとった主人公に不可欠な“お袋様”や現在ブレーク中のお笑いコンビ、日本エレキテル連合風のメークをした医師&ナースなど、もはや何でもありの状況に、開演から5分もたたないにもかかわらず、会場は既に爆笑の渦に包まれていた。
新国立劇場の舞台コードギリギリの演目に続いては、今回の目玉の一つ、最新作「アレー人」がスタートした。1人の青年が出会ったのは、「アレー」と「マレー」しか言葉を発さない未知の人種。このアレー人の正体に迫るのが主なストーリーとなるが、偶然見つけたテレビのスイッチをつけた瞬間、誰も予想だにしない急展開を見せる。
ステージに突如本物のリングが現れ、初日はそのマット上にプロレスラー西村修とザ・グレート・サスケが登場! その直後、なぜかアレー人がリングイン。突然組まれた1対2の変則マッチに、観客は一瞬あっけに取られていたが、ゴングが鳴ると“聖地”後楽園ホールさながらの応援に変わっていった。西村のエルボースマッシュやダブルアームスープレックス、サスケとのツープラトン技にアレー人が劣勢となると、さらなるサプライズが起こる。
会場に流れたのは、戸渡阿見こと深見が歌う「タイガーマスク」の入場テーマ。客席がどよめくなか、初代タイガーマスクがアレー人の救出に現れた。初代タイガーが「思いもよらない熱烈なる歓迎を受け、最高の気分でした」と語るタイガーコールが響くなかで、サスケをソバット合戦の末に空中殺法で一蹴。最後はトップロープからのフライングヘッドバットで3カウントを奪った。
2日目は、何でもありの混沌とした展開に…。リング上に現れたのは、三田英津子、ブル中野、山田敏代。
3対1でアレー人と凶器ありラフファイトありのバトルを行い、会場を沸かせた。最後はブルのラリアートからのヌンチャク攻撃に三田、山田のツープラトンでのブレーンバスターで勝負あり。前日とは打って変わって、この日は“おかま”となったアレー人が3カウントを奪われ、初日と違う演出に2日間通して訪れた観客も大満足の様子だった。
歴戦のレジェンドにとっても演劇の舞台での試合は初体験。初めはどんなものが出来上がるかわからない不安があったが、「劇団の方々と目指す方向が融合した」(西村)リングに、会場からは「ありがとう!」の声が相次いで送られた。
この反応に異例のコラボの仕掛け人となった深見は、「これからもこの舞台でプロレスの熱狂をお届けします」と新国立劇場を新たな“プロレスの聖地”とする野望をぶち上げた。
休憩を挟んだ後半では“笑い”に“感動”がプラスされた2作品が上演。琵琶湖が舞台の「雨」では春雨、ドシャ降りの雨、横なぐりの雨の3種類の雨が、出会いから嫉妬や言い争いを経て、最後は仲良くなる様子をタップダンスで表現した。会場には家族連れの姿もあり、子供に向けた深見からのメッセージも垣間見えたような作品だった。
最後の演目となったのは「広辞林」。井の頭公園にある架空の森に1人の青年が迷い込み、不思議な経験をする。はじめこそ魔女の森を思わせる幻想などに戸惑いを見せていたが、偶然見つけた美しい木との出会いでストーリーは加速。恋の物語へと変わり、誰にも触れてほしくないという思いを“天然記念物の標識”を立ててかなえる純情ドラマで幕を閉じた。
この日披露されたいずれの演目にも「意外性も感動もあり、格好つけないで演じる舞台が大衆演劇の魅力だと思う」という深見の演劇観が伝わってきた。深見と7人の劇団員が演出する「明るすぎる劇団・東州」は来年も笑いにあふれた舞台を届けに戻ってくる。
東京スポーツより
The Japan Times
October 18,2014
IFAC gives audiences unconventional performances
The New National Theatre, Tokyo, is Japan’s only national theater featuring a variety of stage arts such as opera, classical ballet, modern dance, plays and other performances.
Since its foundation in 1997, it has created and promoted modern stage art, featuring performances involving many artists, from young innovative play producers to veteran actors and world-renowned opera singers.
However, before last Saturday, the marquee probably didn’t include professional wrestlers.
On Oct. 11, Satoru Sayama, better known as the original Tiger Mask, a professional wrestler and a hero of many Japanese children in the early 1980′s, jumped from the top rope of a wrestling ring, which was set on the Playhouse stage of the New National Theatre, Tokyo.
He flew high in the air to deliver a diving head-butt to a barely conscious The Great Saskuke, another well-known professional wrestler named Masanori Murakawa, who was lying in the ring. When the original Tiger Mask pinned The Great Sasuke, Masao Tayama, a professional wrestling referee, gave a three count and the entire audience roared with excitement.
This, however, was not a professional wrestling match. It was part of a series of dramas, produced by Haruhisa Handa, chairman of the International Foundation for Arts and Culture (IFAC) and also the leader of the theatrical troupe, Akarusugiru Gekidan Toshu, which was formed in 2007.
Although it was part of a drama, Handa wanted to make the wrestling realistic to entertain the audience and he surely succeeded. The audience jumped to their feet when the original Tiger Mask and The Great Sakuke appeared in the ring. Although most active in the 1980s and 90s, the two are not “former” professional wrestlers, as both wrestle today.
Handa’s desire for realism extended to having Kenji Wakabayashi, an announcer famous for his wrestling broadcasts, calling the action from ringside just as he does on TV. Many audience members stood and shouted when the original Tiger Mask demonstrated his skillful and iconic high-flying maneuvers that many of them watched on TV as children.
The wrestling was a surprise Handa prepared for the audience as part of a short comedy, the latest work of his theatrical troupe. The comedy was about a man from Malaysia suffering from amnesia, who eventually regained his memories by becoming a professional wrestler.
The short comedy, running about half an hour, represents Handa’s unconventional style, which was also seen in other short dramas performed by his troupe.
One of the dramas, featuring rain, was about “conversations” between rains. A soft spring rain and a cats-and-dogs rain were intermittently falling on Lake Biwa, the nation’s largest lake (it was unclear why this lake was selected as the setting).
The soft spring rain praises the cats-and-dogs rain for its roughness and harshness, while the latter returns the compliment, saying soft rains have been heavily used in important scenes of many well-known classic performances both in outside Japan such as “Singin’ in the Rain.”
Then, a blowing rain suddenly cuts in, interrupting the “joint performance” between the soft spring rain and the cats-and-dogs rain. The cats-and-dogs rain quarrels with the blowing rain, but they eventually become friends after finding their “roots.”
In the end, the three rains become friends, performing together on Lake Biwa.
Of the four short dramas performed, three, excluding the wrestling show, were based on novels written by Handa, and they were to some extent rather poetic. Between each drama, Handa himself performed pantomime, drawing laughter from the audience. At the end of the program, he stood on the stage of the noble theater, explaining the appeal of common plays to the audience.
After the program, the audience left the same way they came in; escorted by staff dressed as clowns, lions, tigers and even a firefighter.
The program was held by The Tokyo Art Foundation. The foundation, formed in February 2011, promotes various forms of music and other entertainment, holding a wide variety of concerts from rock and enka to opera and classical music, as well as plays across Japan.
The International Foundation for Arts and Culture (IFAC) promotes social welfare activities through free music and art events. It staged a concert, featuring “The People’s Diva,” Renee Fleming, in Tokyo in June, and also featured a performance with opera singers last week.
Since its foundation in 1996, IFAC has enjoyed the support of many political figures, including Honorary Chairman Shizuka Kamei, who has held many government ministerial posts.